لبه ﺣﻤﻠﻪ : اوﻟﻴﻦ نقطه مقطعﻋﻤﻮدی ﺑﺎل ﻳﺎ مقطعﺁﻳﺮودﻳﻨﺎميکی است ﮐﻪ قبل از هرﻗﺴﻤﺖ دﻳﮕﺮ ﺑﺎ اﻟﻴﺎف هوا ﺑﺮخورد می ﻨﻤﺎﻳﺪ .
لبه فرار: اخرﻳﻦ نقطه از مقطعﻋﻤﻮدی ﮐﻪ ﺑﺎ هواتماس دارد و در ﺁن نقطه ﺟﺮﻳﺎن هوا، مقطع ﺁﻳﺮودﻳﻨﺎمیکی را ترک ميکند .
خط وتر: خط مستقیمی ﮐﻪ ﻟﺒﻪ ﺣﻤﻠﻪ را ﺑﻪ ﻟﺒﻪ ﻓﺮار وصل ميکند ناميده ميشودبطور کلی در همه مباحثﺁﻳﺮودﻳﻨاميکی هر جا از وترنام برده ميشود منظور همان ﻃﻮل » خط وتر» است که ويژگیهای مقطعﺁﻳﺮودﻳﻨاميکی بر اساس ﺁن تعیین ورسم ميشود. ﺧﻂ ﻧﻴﻤﺴﺎز: خط ﻳﺎ منحنی است ﮐﻪ از اﺑﺘﺪای خط وتر شروع و به انتهای ﺁن ختم میشود. ﺑﻄﻮرﻳﮑﻪ مقطعﺁﻳﺮودﻳﻨﺎميکی را ﺑﻪ دو ﻗﺴﻤﺖ مساوی تقسیم مينماید. برای مقاطع متقارن خط یا منحنی روی خط وتر منطبق است شکل خط نیمسازدر تعیین ویژگی های ایرودینامیکی مقطع با ل بسیار مهم است.
ﮐﻤﺎن ﺑﺎﻻ و کمان پایین: که از روی شکل کاملا مشخص است.
ﻃﺮاحی اﻳﺮوﻓﻮیل: برای ﻃﺮاحی اﻳﺮﻓﻮیل هواﭘﻴما ، میتوان از انواع استاندارداﻳﺮﻓﻮیل ﭼهار رﻗمی ویا شش رﻗمی سازمان ناسااستفاده کرد. این اﻳﺮﻓﻮیلها توسط ﮐﺎرﺷﻨﺎسان ﺁﻳﺮودﻳﻨﺎمیکی ﻃﺮاحی شده و مشخصات انها به شکل کد هایی در اختیار علاقه مندان قرار میگیرد.
البته امروزه ﺑﺮای ﻃﺮاﺣﯽ اﻳﺮﻓﻮﻳﻞ ميتوان ﺑﻪنرم اﻓﺰار ﺟﺎمعی که در دسترسی است اشاره کرد
Leading edge:لبه حمله
Trailing edge:لبه فرار
Chord C:خط وتر
Main comber:خط نیمساز
Upper comber:کمان بالا
Lower comber:کمان پایین
نقشه های ایر فویل:بر روی link زیر کلیک کنید.
چه جالب. نمیدونستم برای طراحی ایرفویل نرم افزار هم وجود داره!
در گوگل سرچ میکنم چند تا عکس مناسب برای مطلبتون پیدا کنم اگر هم نشد از ماهنامه نو آور اسکن میکنم.
thanx 😉
ممنون که از لطف و عنایت شما دوست عزیزم انشاااله مطالب جدیدی منویسم اگه وقت کنم
By: محمد جعفر on اکتبر 20, 2007
at 12:55 ب.ظ.
سلام
چه وبلاگ جالبی دارین من که خیلی خوشم اومد
شما هم حتما به وبلاگ آی تی من سر بزنید
By: آی تی شوک on نوامبر 6, 2007
at 5:50 ب.ظ.
با عرض سلام
خسته نباشید
ایا میتوانید کتاب مناسبی در رابطه با طرز ساخت هواپیمای مدل معرفی کنید
By: ebi on نوامبر 25, 2007
at 10:38 ق.ظ.
KARETON DOROSTE
By: DAVOOD KIANPOUR on فوریه 4, 2008
at 4:01 ب.ظ.